Hevosurheilussa 27.3 julkaistu kolumni. Julkaisu HU luvalla
Raviurheilun yksi parhaita puolia on
sen tarjoamat monipuoliset harrastus, tai
ammatinharjoittamismahdollisuudet. Kilpailuissa, tai totossa voivat
osallistua ja pärjätä köyhät tai rikkaat, nuoret tai vanhat,
maalaiset tai kaupunkilaiset ja naiset tai miehet. Myös poliittinen
vakaumus jää taka-alalle, kun puhutaan hevosista, peleistä, tai
elämyksistä ravitapahtumissa.
Kuninkuusravit ajetaan elokuun
ensimmäisenä viikonloppuna Jokimaalla kevään vaalien tuloksista
riippumatta. Myös esimerkiksi Oulun ravien syyskauden palkintotaso
on jo päätetty. Onko raveilla ja politiikalla mitään yhteyttä?
Ensimmäinen lämminverinen syntyi
Suomessa vuonna 1958. Suomi on 2010 - luvulla yksi Euroopan
uskottavista ravimaista. Kasvaminen tyhjästä tähän asemaan on
huikea saavutus. Huikeaa on ollut myös köyhän kansan kehittyminen
yhdeksi maailman hyvinvointivaltioista suurinpiirtein samassa ajassa.
Kansantalouden kehityksen analysoimiseen yksi kolumni on liian lyhyt,
mutta ei sen asian huomiointiin, että maamme kansainvälisyyteen
tähtäävälle raviurheilulle taisi olla eduksi, että ensimmäisen
Suomessa syntyneen ja ensimmäisen Suomen mestaruuden voittaneen
Tamaran kasvattaja oli presidentti Kekkonen.
Neuvostoliiton lämminveriravurit
kävivät yya – hengessä kilpailuturneilla Suomessa lähes
Neuvostoliiton tarun loppuun asti. Silojen vaihto sukkahousuihin ei
ole juuri sitä ulkomaankauppaa, mistä kaikkein suurinta ylpeyttä
voi kokea, mutta kansalliselle raviurheilulle syntyi tietty suojelus.
Ulkomaankauppaa merkittävämmässä
yhteiskunnallisessa roolissa raviurheilu toimi työllistäjänä.
Hevosalan työpaikat sijaitsevat edelleen siellä, missä työtilanne
on muuten kaikkein huonointa, eli maalla ja kehitysalueilla. Lisäksi
hevosala työllistää matalan koulutustason ihmisiä. Tästä syystä
hevosala ei ole kohdannut suurta poliittista vastustusta, vaikka
hallitukset ovat vaihdelleet. Olemassa olon oikeutus on ollut
vahvalla pohjalla.
Kunnallispolitiikassa raviurheilulle on
tappioita tullut. Viimeisin suuri Vaasassa, maamme ensimmäisen
mailin radan hankkeen alasajossa. Tuolloin tappio tuli tosin
jääkiekkopuolueelle, joka ei tulevissa vaaleissa ole ehdolla.
Pitikö Sm-liigan porttien avautua Sportille juuri tuolloin?
Tulevia eduskuntavaaleja on
kategorisoitu maahanmuuttovaaleiksi, ilmastovaaleiksi ja
nykyhallituksen SOTE kaatumisen jälkeen myös SOTE-vaaleiksi. Kaikki
melko kaukana hevosalasta. Vai ovatko? Ainakin ne ovat isoja
kysymyksiä, joita pitää ratkaista. Edes huonoa ratkaisua ei synny
ilman rahaa. Aiemmista vaaleista poiketen, nyt raviurheilun rahoitus
on poliittisen päätöksenteon alaisena.
Hippoksen puheenjohtajaa, Juha Rehulaa
siteeraten, ”Ennustaminen, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen,
on vaikeaa”. Vaalitulosta ei voi tietää ennalta kovin tarkasti.
Tulevaa hallituskokoonpanoa vielä vähemmän. Raviurheilun
rahavirroista vastaavan maa -ja metsätalousministerin salkku on
ollut varhaisesta 70 – luvusta asti Keskustan, tai Kokoomuksen
hallussa muutamia toimitusministereitä lukuunottamatta. Tulevat
vaalit nostavat esille mahdollisen, joskaan ei erityisen
todennäköisen skenaarion, jossa tämä jatkumo ei säily. Mitä
tämä voisi merkitä raviurheilulle?
Ainakin se kasvattaa poliittisen
vuorovaikutuksen tarvetta. Raviurheilu hallinnollisesti osana maa -ja
metsätaloutta ei ole se helpoin lenkki muutenkin vaikeassa,
monitasoisiin tukiin perustuvassa taloudellisessa kokonaisuudessa.
Kansa valitsee edustajansa. Meidän vastuulla lajina on varmistaa,
että äänestystuloksesta riippumatta hevosalaa koskevat linjaukset
tehdään oikeisiin faktoihin perustuen. Tällöin mahdolliset kipeät
päätökset on helpompi hyväksyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti