torstai 22. helmikuuta 2018

Unohtakaa lapsiperheet, tehkää tulosta!



(Julkaistu Hevosurheilussa huhtikuussa 2017)
Minulla on lapsia. Neljä. Käyn heidän kanssaan uimassa, ratsastamassa, hiihtämässä, laskettelemassa, Hoplopissa, kaupoissa, satunnaisissa tapahtumissa ja vaikka elokuvissa, mutta en hyvänen aika raveissa. Raveissa hevoset juoksevat kilpaa ja aikuiset, pääosin miehet, ohjastavat. Poikkeuksena tähän tyhjille katsomoille ennen varsinaista tapahtumaa ajettava ponilähtö.

Ravitapahtuman rakennetta ja hinnoittelua pitäisi muuttaa lapsiperhekohderyhmän tavoittelua varten niin paljon, että se ei voi olla järkevää. Lisäksi lähes kaikilla muilla kohderyhmillä on helpompi mahdollisuus ja halu kuluttaa ravitapahtumassa.

Rakenteiden murroksessa esille on nostettu kysymys: Miten ravitapahtumaa tulee muuttaa, tai kehittää tulevaisuudessa? Voin olla väärässä, enkä edes häpeä tunnustaa sitä, mutta mielestäni itse tapahtuma ei ole suurin ongelma. Onnistuneita muutoksia urheilulajeissa ovat olleet esimerkiksi pesäpallon, tai lentopallon sääntömuutokset. Niiden idea oli parantaa kohteen pelattavuutta ja pitkittää tapahtuman jännitettä siten, että koko ottelu ei voinut ratketa liian aikaisin. Hiihdon sprinttikisat puolestaan toivat tapahtuman metsistä yleisön eteen katsottavaksi. Raveissa jokainen lähtö luo oman jännitteensä ja koko kilpailu on jokaisen katsojan nähtävillä kokonaisuudessaan. Jos totuus on yhtä yksinkertainen, kuin edellinen ajatusketju, niin isoille rakenteellisille muutoksille ei ole tarvetta.

Voisiko benchmarkkaus maan ykköslajista, jääkiekosta auttaa? Lätkässä on ravien tapaan pelattavuus, jännite ja katsottavuus kunnossa. Lisäksi jäähalleissa on panostettu sisääntuloon, musiikkeihin ja äänimaailmaan, isoihin sisustuselementteihin, tunnelmaan, sekä oheisohjelmaan. Näissä jokaisella raviradalla on varmasti enemmän, tai vähemmän parannettavaa. Kuitenkin monilla radoilla jotkut asiat ovat oikeasti jo tosi hyvällä tolalla.

Ei jääkiekollakaan mene jättihyvin. Millään areenaurheilulla ei mene liian hyvin, sillä kuluttajakäyttäytyminen pirstoutuu ja digitalisoitumisen myötä myös passivoituu. Lisäksi polarisaatiotrendi vahvistuu edelleen. Eli megatapahtumat suurenevat osin jopa omalla painollaa ja pienet kuihtuvat ilman torjuvia toimenpiteitä.

Minulla on näkemys siitä, mitä raviradoilla pitäisi tehdä. Näkemys perustuu edellä esitettyyn ja 2006 – 2008 Jokimaalla kokeiltuun. Raviratojen pitää kategorisoida ja personoida tapahtumansa.

1.       Parhaimmillaan jokaisen raviradan päätapahtuma rakentaa koko raviurheilukeskuksen identiteetin. Päätapahtumalle tulee rakentaa vuosittain vaihtuva teema ja tarina, jonka avulla tapahtumaa pystyy kasvamaan ja kehittymään. Tästä paras esimerkki on St Michel.

2.       Muut luontaisesti isot tapahtumat, joilla vielä on yleisö ja sponsorit. Näitä on esimerkiksi ”tavalliset” 76 – ravit, jotka nousevat esiin paikallisissa medioissa.

3.       Teemojen avulla nostettavissa olevat tapahtumat, joista saadaan kustannustehokkaita oikeilla pikkutoimenpiteillä. Toimivia teemoja ovat olleet ainakin äijäravit, naisten illat, naapuriravit, ekakertaravit, omistajaravit, S, tai K – ketjuyhteistyöt, sekä ratakohtaiset omat onnistumiset, joista nousee erityisesti mieleen Kouvolan Nostalgiaravit.

4.       Muut tapahtumat, joissa painopisteen voi siirtää resurssien optimoinnin nimissä kilpailijoiden laadukkaaseen palvelemiseen. Jo nyt on totta, että suurin osa tapahtuman ihmisistä on tallialueella rajallisten palveluiden äärellä, kun radat ylläpitävät tappiollisesti yllä monipuolisia palveluja katsomoalueella, jossa yleisöä ei juurikaan ole.

Ravit on vapaasti katsottavissa olevien televisiokanavien näytetyin ja katsotuin urheilulaji. Raveissa käy vuositasolla edelleen tosi paljon yleisöä ympärivuotisuudesta ja tapahtumien suuresta määrästä johtuen. Fokus täytyy pitää olemassa olevan yleisön palvelemisessa ja heidän kokemusodotteen täyttämisessä, tai ylittämisessä. Kun tämän lisäksi saa suurtapahtumien, tai teemojen avulla jonkin verran uusia asiakkaita, niin kilpailussa muita lajeja vastaan pärjää, mikäli onnistuu tuottamaan uusasiakkaille positiivisen kokemuksen.

Kiteytyksenä vielä se, mitä halusin sanoa. Nyt ei saa jäädä odottelemaan ihmettä, ideaa,  tai uutta rakennetta, joka korjaa lajin ongelmat. Raviurheilu pystyy pärjäämään kilpailussa yleisöstä oikealla markkinoinnilla. Tämä markkinointi ei kuitenkaan ole inspiraation odottelua, vaan kovaa, osin tylsää ja systemaattista työtä. Hevonen hoitaa lopun.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti